Fejlesztő játékok a családban / Vágó Éva Anna - részletek
"..,A társaitól - testvéreitől,
az ismerős, szomszéd, rokon hasonlókorú gyermekektől - eltérő fejlődésű
gyermek valóban nem beteg. Ő egyszerűen lassabban, másképp, eltérő
módon fejlődik, mint társai....Saját érzelmi egyensúlyunk megőrzése
és a gyermek érzelmi biztonsága kialakítása szempontjából is tekintsük
alapelvnek: ne hasonlítgassuk lelassult fejlődésű gyermekünket átlagos
fejlődési tempójú kortársaiéhoz.Az ő fejlődése egyéni, mely jelentheti
azt, hogy nem éri el később sem azt a fejlettségi szintet, melyet kortársai
többsége a játékban is, esetleg csak megközelíti azt. Egyik esetben
sem lehetünk viszont türelmetlenek vele szemben. Ez az anya, a család,
a szűkebb és tágabb környezete, és elsősorban persze az ő érdeke!... ..."Engem, mint anyát, boldogító
érzéssel tölt el, hogy a kisgyeunekem fejlődésének én vagyok az első
számú segítője, kiváltója, mozgatója, és én lehetek ennek tanuja is
egyben. Mióta megszületett, ő a legfontosabb lény nekem, s én is az
vagyok a számára, mert én táplálom, gondozom, játszom vele, és együtt
akarok örülni vele az S fejlődésének" - ezekkel a gondolatokkal,
érzésekkel közelítsünk hozzá.... ...Az az anya, aki élete örömteli
perceiként játszik gyermekével, annak gyermeke is jobban fejlődik.
Ez nem szorul különösebb magyarázatra, az élet valamennyi területén
érezzük ezt a mindennapi igazságot. Tapasztalhatjuk, hogy ezt a fejlődés
kezdetén álló gyermek is megérzi. Felejtsük el a játék perceiben
minden bánatunkat, félelmünket, csak ketten vagyunk ezalatt a világon:
a gyermekem és én... ..Teremtsünk meghitt körülményeket
a játékhoz, tánchoz, énekhez. Az öröm vezéreljen, ne zavarjon, ha rendetlenség
lesz a szobában, s ne szégyelljük, ha egyik-másik családtagunk esetleg
megmosolyogja a gyermekkel való ilyen játszadozást. Ha látja az anya
és gyermeke örömét, esetleg még ő is beáll a játékba. Aki játékos szülő akar lenni -
s miért ne akarna az lenni? - ha gyermeke fejlődése úgy kívánja, annak
jól meg kell figyelnie, milyen játékot kedvel a gyermeke. Így saját
játékötletei is támadnak majd. Gyakorlatilag bármiből, a legkisebb
mozdulatból, hangadásból is lehet játékot csinálni. Ha gyermekünk is
figyelni kezd bennünket, tehát szülő és kisgyermeke közösen , kölcsönösen
figyelni kezd egymásra, szinte maguktól jönnek az új hangok, mozgások,
és az új saját játékok anya és kisgyermeke között. A játékot csak addig
folytassuk, míg mindkettőnknek örömet okoz.... ...A kisgyermekkel játszó felnőtt
a külső szemlélő számára kétségtelenül különös dolgokat művel: gügyög,
gurgulázik, berreg, hangját elváltoztatja, nyelvét kidugdossa, szökdécsel,
táncol, énekel, madárhangokat hallat, megharaptatja az ujját stb. Ha úgy éreznénk, sokan bolondnak néznének ezekért, gondoljunk arra, a világ egyetlen kisgyerekének, a mi gyerekünknek sem jut az eszébe ilyesmi Nevettessük meg a kisgyermekünket!... ...Kezdetben minden új játéknál
legyünk óvatosak. A kisgyermek reakcióitól függ, hogy mit, milyen sokáig
tehetünk vele, s hogy az adott játék folytatható-e hangosabban, gyorsabban,
van-e kedve hozzá. Legyen mindig rajta a szemünk, vigyázzunk, nehogy
megijesszük. Lehet, hogy csak akkor mosolyodik
el, ha mi is nevetünk, ezért is mosolyogjunk, legyünk nagyon vidámak
mindig a játék közben. Ha esetleg nem örül az adott játéknak, megölelgetjük, megnyugtatgatjuk: nincs semmi baj, s majd jobb hangulatában, később próbálkozzunk ismét. Fontos, hogy felismerjük, gyermekünkkel mikor és mennyit "hancúrozhatunk"... .Mindig kitörő örömmel nyugtázzuk,
ha a gyermeknek valami sikerül. Segítsük örömét olyan formában hogy
pl. a labda gurításakor eleinte olyan közelről kapja a labdát, hogy
feltétlenül el tudja kapni. Később hátrább csúszunk. Ha a játék során
a gyermeknek nem sikerül valamilyen mozdulat, cselekvés, tegyünk úgy,
mintha nem vennénk észre, ne figyelmeztessük, ne magyarázzunk. A sokszori
játék folyamán, a gyakorlás során fog megügyesedni a gyermekünk, labdázásban,
rakosgatásban, és minden egyéb tevékenységben. A kirámolás sem rosszalkodás -
ezt ismételten hangsúlyoznunk kell. Arra kell csak ügyelnünk, ne pl.
a papa szerszámos ládája legyen az "áldozat", melyben esetleg
értékes tárgyait tartja... ..Lesznek a gyereknek olyan megnyilvánulásai,
melyet a gyermekünk környezetének néhány tagja esetleg nem vesz jónéven,
neveletlenségnek véli, visszautasítja, esetleg rászól a gyermekre: "Ne
bohóckodj!" Ne tegyük! Ezek az első szereplések, melyek
fontosak a fejlődésében. Emlékezzünk élete legelső időszakára, mikor
az anya, szülő "bohóckodott" vele tudatosan. Mostantól ő
is játszik, szerepel.... ...Ugye minden szülő szeretné,
ha gyermeke harmonikusan vidám Ienne7 Fogadjuk vidáman, reagáljunk
tréfásan ezekre a kis szereplésekre. Tudnunk kell, hogy a gyermeki
fejlődés fontos állomásai, megnyilvánulási formái ezek, s egyben a
gyermek és környezet közötti érzelemgazdag kapcsolat alapját is jelentik.... ..Feladatunk az, hogy tegyük számára
veszélytelenné a környezetét. Ha állandóan tiltjuk, korlátozzuk, előbb-utóbb
abbahagyja a próbálkozásokat és passzívvá válhat, nem tudja megismerni
így környezetét. Alapelvünk tehát: örüljünk gyermekünk
kezdődő ónállóságának.... ..Valljuk be azt is, hogy sokszor
nehéz az anyáknak kedvüket lelni a gyerekkel való játszásban. Igyekezzünk
azonban észrevenni, megfigyelni, átérezni, hogy a kisgyermekünk számára
az apró játékok is milyen fontosak. Ha örömet tudtunk okozni gyermekünknek,
ő is érdeklődéssel játszik majd, s biztosan minket sem fog untatni,
vagy pláne türelmetlenné tenni az esetleges sokadik, próbálkozás valamilyen
játékkal, sőt élvezni fogjuk - a gyermekünk örömét. Semmi esetre se játsszunk a gyermekünkkel,
ha idegesek vagyunk, ha a dolog untat bennünket, fárasztó aznap vagy
abban az időben éppen a játszás számunkra. Ha éppen csak "kötelességünket
teljesítjük", ha nem öröm számunkra is a játékos együttlét, azt
a gyermek is megérzi, és nyugtalanná válik. Mi pedig éppen azt szeretnénk,
ha a szülővel való együttlét, együttes játék által nyugodt, megelégedett
és boldog legyen. |